Hoe stimuleer ik innovatieve ideeën op de werkvloer?

Volg het voorbeeld van Google

De beste ideeën ontstaan op de werkvloer. Daarom stimuleren veel grote bedrijven het personeel tot het bedenken van nieuwe, slimme producten. Neem Google. Bij de zoekreus mogen werknemers twintig procent van hun werktijd besteden aan ‘hobby- en innovatieprojecten’. De helft van het aantal Google-producten zou op deze manier zijn ontstaan.

‘Klinkt leuk, maar daar hebben wij toch zeker geen tijd voor?’ Zo zal menig ondernemer denken. Er zijn immers deadlines en omzettargets te halen. Bovendien is de agenda overvol.’ Misschien hoeft het ook niet zo extreem als bij Google, maar waarom zou je als mkb-ondernemer niet eens vaste momenten creëren en het met elkaar over verbeterpunten? Knelpunten? Andere dienstverlening? Een intern probleem?’ Het kan al door elke wekelijks overleg af te sluiten en elke werknemer te vragen naar verbetertips.

Bedenk ook. Uiteindelijk kost het geen tijd, maar win je er tijd mee. Je gaat namelijk nadenken hoe zaken beter kunnen. Efficiënter. En ook leuker. Want, je je zult merken dat medewerkers het door het mogen meedenken extra naar hun zin hebben op het werk.

Te weinig innovatie

In het mkb gebeurt nog te weinig op innovatiegebied. De waan van de dag regeert. Terwijl de noodzaak tot innoveren minstens zo groot is als bij grote bedrijven. De markt -in welke branche dan ook- is voortdurend in beweging. Bovendien, ook de concurrent zit niet stil en denkt na over betere, andere, slimme producten. Wil je als mkb’er innovatief zijn, dan zul je je bedrijf op de eerste plaats als lerende organisatie moeten inrichten. Ondernemers van lerende organisaties halen het beste uit hun medewerkers. Op hun beurt dragen deze medewerkers bij aan nieuwe, innovatieve ideeën. Ze zijn leergierig, zelfredzaam en gewend om kennis met elkaar te delen. Ze zijn daarnaast oplossingsgericht. En daar zit af en toe een briljant idee tussen.

Rol als leidinggevende

Jouw rol als leidinggevende is cruciaal. Omdat jij immers de leercultuur regisseert. Zorg voor:

  • Een open bedrijfscultuur: Succesvolle, innovatieve bedrijven hebben een open bedrijfscultuur met nieuwsgierige en leergierige medewerkers. Ze zijn niet naar binnen gericht, maar kijken om zich heen. Als leidinggevende maak je problemen, uitdagingen bespreekbaar. Je deelt omzetcijfers en dreigingen op de markt. Je vraagt je mensen regelmatig naar hun mening of oplossing. En neemt die ook serieus. Als een idee niet realistisch is, leg je uit waarom.
  • Maak medewerkers mede-eigenaar: Je haalt het beste uit je medewerkers als ze zich mede-eigenaar voelen en voldoening hebben van hun werk. Betrek mensen daarom zoveel mogelijk bij besluitvorming. Het gaat er niet om dat ze overal over mee beslissen. Wel is het belangrijk dat ze meebepalen hoe ze hun eigen deelresultaten willen behalen.
  • Vertrouwen en reflectie: Bij innovatieve bedrijven is samenwerking vanzelfsprekend. Medewerkers delen informatie, onderhouden voortdurend informele contacten en richten zich op gezamenlijke doelen. Er is onderling vertrouwen en ruimte voor reflectie.
  • Risico’s zijn acceptabel: Fouten zorgen voor voortschrijdend inzicht. In een open bedrijfscultuur krijgen afwijkende ideeën voldoende ruimte.
  • Wakker ideeën aan: door het beste idee belonen. Dat hoeft niet per se met geld of iets materieels. Alleen al door aandacht te schenken aan een medewerker met een goed idee, stimuleer je anderen ook tot meedenken.
  • Faciliteer inspiratiemomenten: De beste ideeën ontstaan vaak spontaan. Bijvoorbeeld als een groepje collega’s op een willekeurige middag even een korte pauze neemt en gaan kletsen over de dingen die hun bezig houdt.
  • Hang een ideeënbord op: Ter illustratie nog een Google-praktijkvoorbeeld over het gebruik van een ideeënbord. Op een vrijdagavond schreef een medewerker hierop alle details van een ingewikkeld probleem dat speelde op de advertentieafdeling. Een groepje Google medewerkers ging er diezelfde avond nog mee aan de slag en het probleem was opgelost voor dinsdag.
Door | 17-03-2017 | Regionaal Nieuws | 0 reacties
Deel dit verhaal, kies je platform!
Share

Over de schrijver:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *